Lymfaterapia

Mitä Lymfaterapia on?

Lymfaterapia on hoitokokonaisuus, johon voi sisältyä manuaalisen lymfahoidon lisäksi mm. raajan kompressiosidontaa, kinesioteippausta, liikeharjoitteita ja ohjausta sekä neuvontaa omahoitoon. Joissain tapauksissa voidaan käyttää myös erilaisia lymfaterapiaan tarkoitettuja laitteita osana hoitoa. Lymfaterapian ensisijaisena tavoitteena on turvotuksen vähentyminen ja imunestevirtauksen suurentuminen.

Lymfaterapialla elvytetään imusuoniston omaa toimintaa niin, että solujen välitilassa oleva ylimääräinen nestekuorma ja valkuaisaineet pääsevät pois kudoksesta. Näin voidaan vähentää turvotusta ja edistää kudoksen paranemista. Manuaalinen lymfaterapia on kevyttä, pumppaavaa, käsintehtyä hierontaa, joka vähentää turvotusta, lievittää kipua ja rentouttaa.

Mihin lymfaterapiaa käytetään?

Lymfaterapiaa käytetään yksin hoitona ja/tai yhdistettynä muuhun hoitoon esim. fysioterapiaan. Lymfaterapia on fysioterapian erikoisala ja se on myös ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, johon voi tulla ilman lääkärin lähetettä. Lymfaterapiaan kuuluvat myös kompressiosidokset, liike- ja ihonhoito.Lymfaterapiaan voi tulla ilman lääkärin lähetettä.

Lymfaterapian käyttöaiheita ovat mm:

• Syöpäleikkausten ja sädetyksen jälkeinen turvotus
  • Imusuoniston synnynnäiset häiriöt
  • Ruusun jälkitila
  • Leikkauksen, vamman tai tapaturman aiheuttama turvotus
  • Reuma, fibromyalgia
  • CRPS (monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä)
  • Hormonaalisista syistä johtuva turvotus
  • Laskimovajaatoiminta ja säärihaavat
  • Rasitusvammat, lihasjännitykset ja -kivut
  • Neurologiset sairaudet
  • Rentoutuminen

Milloin ei suositella lymfaterapiaa

Lymfaterapiaa ei suositella, jos kehon vastustuskyky on kuormittunut: tulehdukset, flunssat, kuume, tuore laskimotukos, syöpä, akuutti ruusu, kilpirauhasen tai sydämen vajaatoiminta.

Lue aiheesta lisää:

Suomen Vodder-lymfaterapeutit ry